Kuva
Fintraffic yhtenäisti perustietotekniikkapalvelunsa – Enfon palvelumalli pitää loppukäyttäjät tyytyväisinä
Sisältökappaleet
Text
Fintraffic ohjaa liikennettä maalla, merellä ja ilmassa, ja tarvitsee tässä tehtävässä luotettavaa perustietotekniikkaa. Yhtiö halusi yhtenäistää perustietotekniikan palvelut koko konsernissa, ja valitsi Enfon kumppanikseen. Loppukäyttäjät ovat tyytyväisiä palvelumalliin ja jatkuvasti kehittyviin palveluihin.
Text
Fintrafficin liiketoiminnot hankkivat perustietotekniikkapalvelunsa aikaisemmin kolmelta eri toimittajalta. Enfo oli näistä yksi, ja vastasi Fintrafficin lennonvarmistuksen palveluista. Eri toimittajien prosessit ja käytännöt vaihtelivat, mikä toi haasteita palveluhallintaan.
– Halusimme yhtenäistää palvelumallia, siirtää palvelut yhdelle toimittajalle ja saada näin synergiaetuja. Kilpailutimme palvelut ja valitsimme kumppaniksemme Enfon, jonka palvelumalli tuotiin koko konsernin käyttöön, kertoo Fintrafficin ekosysteemi- ja teknologiajohtaja Janne Lautanala.
Text
Migraatio alkoi loppuvuodesta 2021 ja valmistui vuoden 2022 loppupuolella. Kaikki työntekijät saivat käyttöönsä yhtenäiset, hyvät ja luotettavat Microsoft 365 -palvelut, työvälineet ja prosessit.
–Tärkeimpiä palveluita ovat loppukäyttäjille suunnatut tukipalvelut sekä laitehallinta- ja elinkaaripalvelut konsernille. Enfo tuottaa palvelut sovitun vastuumallin mukaisesti ja laadukkaasti ja näin vapauttaa Fintrafficin kapasiteettia muihin asioihin ja kehittämiseen, sanoo Enfon asiakkuuspäällikkö Matti Kemppi.
Text
Muutos paransi palvelutasoa ja toi kustannussäästöjä
Yksi Fintrafficin keskeisistä tavoitteista oli parantaa perustietotekniikkapalveluiden toimintaa ja palvelutasoa. Tässä on Lautanalan mukaan onnistuttu.
– Loppuasiakkaiden yleinen tyytyväisyys on todella korkealla tasolla, ja se on pysynyt muutoksen aikana tasaisen hyvänä. Näissä palveluissa paras indikaattori on monesti se, että palautetta ei juuri tule – vain silloin tällöin kehuja. Tämä kertoo, että kaikki toimii hyvin, Lautanala kuvailee.
Yhtenäinen palvelumalli vaikutti myös perustietotekniikkapalveluiden kustannustasoon.
– Kun palveluilla oli useita toimittajia, eri yhteistyömallit ja niiden ylläpitäminen toivat yhtiöillemme paljon piilokustannuksia. Siirtyminen yhteen palvelumalliin helpotti palveluiden hallintaa ja vapautti henkilöstömme aikaa muuhun toimintaan.
Text
Kehitystarpeet esiin jatkuvan kehittämisen palvelumallilla
Fintraffic haluaa lisätä innovatiivisuutta perustietotekniikkapalveluiden kehittämisessä. Siksi se otti käyttöönsä Enfon jatkuvan kehittämisen palvelumallin, jonka avulla tunnistetaan kehitystarpeita. Enfon vastuuhenkilö tarkastelee palveluita asiakkaan silmin ja tuo ideoita niiden parantamiseen.
– Operatiivisen tekemisen keskellä kehitystoimien miettimiseen jää helposti liian vähän aikaa. Palvelumallin myötä tarpeet käydään läpi aika ajoin, ja kehitystoimet suunnitellaan yhdessä. Esimerkiksi tietoturvan vaatimukset ovat nousseet entistä tärkeämmäksi, ja arvostamme tässä Enfon osaamista, Lautanala kertoo.
– Kehittäminen jää yrityksissä joskus taka-alalle, mutta Fintrafficilla se on voimakkaassa roolissa. Seuraavana askeleena Fintrafficin kanssa tavoittelemme yhä selkeämpää roadmap-ajattelua ja pidemmälle tulevaisuuteen kohdistuvia kehitystarpeita, sanoo Kemppi.
Text
Fintraffic ja Enfo onnistuivat yhdessä
Yksi Fintrafficin arvoista on ”yhdessä” – liiketoiminnan kehittäminen onnistuu vain yhdessä ja luotettavien kumppanien kanssa. Yhdessä tekemistä on todella tarvittu migraatiossa kolmesta eri ympäristöstä yhtenäiseen malliin. Enfo on toiminut joustavasti Fintrafficin rinnalla tässä muutoksessa.
– Vaiheistus ja tehtävänjako on mietittävä tällaisessa hankkeessa tarkasti, ja kaikki toimittajat on saatava mukaan. Muutoksen on oltava hallittu ja työnjako selvä, jotta palveluihin ei tule pysähdyksiä. Tämä vaati meiltä paljon viestintää, johon Enfo toi hyvää tukea ja substanssinäkemystä, Lautanala sanoo.
Yhteistyö Enfon kanssa on ollut rakentavaa, välitöntä ja suoraa. Myös mahdolliset haasteet tai hankalat asiat on nostettu reilusti esiin. Niistäkin on selvitty yhdessä.
– Suurin lisäarvo yhteistyöstä on se, että perustietotekniikka toimii meillä nyt erittäin jouhevasti. Tällä on suuri arvo Fintrafficin kaltaiselle yritykselle, jolla on liki 30 toimipaikkaa ja paljon etätyötä. Työvälineiden on toimittava todella hyvin, ja tämä on toteutunut, Lautanala kiittää.