Kuva
Voimatel: Toimiva kokonaisulkoistus varmistaa jatkuvuuden, tietoturvan ja hyvän käyttäjäkokemuksen
Sisältökappaleet
Text
Voimatel Oy suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää kriittistä digitaalista infrastruktuuria ja tarjoaa palvelua kiinteän ja mobiilin tietoverkon kumppaneille ja asiakkaille. IT-palveluiden vakaudella, tietoturvalla ja toimivalla loppukäyttäjäkokemuksella on erityisen suuri merkitys Voimatelin huoltovarmuuskriittiselle toiminnalle. Enfo on jo pitkään toiminut Voimatelin kumppanina heille tärkeissä IT-palveluissa.
Voimatelin ja Enfon yhteistyö on kestänyt yli 20 vuotta – lähes yhtä kauan kuin Voimatel on ollut olemassa. Yhteistyötä on laajennettu vuosien varrella, ja nykyisin Voimatelillä on käytössään laaja valikoima Enfon palveluita. Kokonaisulkoistuksessa ovat mukana Enfon kapasiteetti- ja pilvipalvelut, tietoliikennepalvelut, tietoturva, päätelaitehallinta ja laitteiden elinkaarituki, lisenssitoimitukset sekä Solution Manager -palvelu.
Kokonaisulkoistus mahdollistaa keskittymisen olennaiseen
Head of Business Technology Arto Nyyssönen vastaa Voimatelin IT:stä ja on ollut mukana yhteistyössä useita vuosia. Nyyssösen mukaan IT:n kokonaisulkoistus on ollut Voimatelin tavoitetila jo pitkään. Kun kokonaisuus on kumppanin vastuulla, Voimatel voi keskittää omia resurssejaan liiketoiminnan johtamiseen sekä kehityksen hallinnointiin.
“Teemme Enfon kanssa laaja-alaista yhteistyötä, jota on laajennettu pikkuhiljaa palvelupohjaisesti. Vuosien varrella on kehitetty yhteisiä prosesseja ja toimintatapoja, ja nykyään Enfo pyörittää arkeamme. Enfon vastuulla on muun muassa konesalipalvelimia, pilvikapasiteettia, tietoturvaa, laitteiden elinkaaritukea ja RPA:ta. Uutena osa-alueena tänä vuonna on otettu mukaan Solution Manager -palvelu”, hän kertoo. Enfon Solution Manager toimii vahvana aisaparina Arton kanssa ja mahdollistaa kokonaisvaltaisemman, Enfon aktiivisesti tukeman hallinnoinnin ja kehityksen.
Luotettava tietoturva on avainasemassa Voimatelin toiminnassa
Koska Voimatel on huoltovarmuuskriittinen yritys, loppukäyttäjien IT-palveluiden on toimittava moitteettomasti ympäri Suomen sekä Viron, jossa yrityksellä on tytäryhtiö. Voimatelillä on käytössään muun muassa Enfon SOC-palvelu (Security Operations Center), joka operoi 24/7 ja valvoo uhkia reaaliajassa.
”Yhtenä isona osa-alueena yhteistyössä on tietoturva, jonka kehityksessä on pysyttävä mukana. Oma IT-organisaatiomme on pieni ja ketterä ja keskittyy asioiden johtamiseen ja toiminnan kehittämiseen, kun taas Enfo toteuttaa kokonaisvaltaisesti käytännön infra-, tietoliikenne- ja tietoturvapuolta. Enfolta saamme tarvittaessa myös lisäresursseja uuteen kehitykseen”, Nyyssönen toteaa ja jatkaa: “On loogista, että Enfolta tulee meille laaja tietoturva-kokonaisuus. Asiantuntijat ymmärtävät, mihin suuntaan kehitys kulkee. Viikoittaisissa tietoturvapalavereissa käymme läpi sen hetkistä statusta ja seuraavia linjavetoja. Näin saamme tehokkaasti otettua katsauksen viikon tärkeimpiin, mutta ei aivan akuutteihin aiheisiin. Akuutit tilanteet hoituvat SOC:n kautta, ja Service Desk kontaktoi tarvittaessa loppukäyttäjiä.”
Voimatelin loppukäyttäjätuki nojaa voimakkaasti Enfoon. Enfon Service Desk palvelee Voimatelin työntekijöitä sähköpostitse, puhelimitse ja chatissa päivittäin kello 7–18. Enfo hoitaa tarvittaessa myös yhteydenotot järjestelmätoimittajiin: loppukäyttäjille Service Desk näyttäytyy yhden luukun palveluna. ”Tukiverkoston hallinta on itsessään kriittinen osa toimintaamme, emmekä pystyisi pyörittämään vastaavaa tukimallia vain omalla organisaatiolla. Nyt kokonaisuus on meille helppo, tehokas ja ennen kaikkea toimiva. Myös asentajat ja loppukäyttäjät kentällä ovat tyytyväisiä palveluun. Käyttäjät kokevat, että asiakaspalvelu on ystävällistä ja hyvää, asian saa helposti hoidetuksi ja palvelu on ammattitaitoista ja osaavaa”, Nyyssönen kertoo.
Enfo on saanut yhä enemmän vastuuta yhteistyöstä Voimatelin teknologiatoimittajien kanssa. Tämä helpottaa Nyyssösen mukaan prosessien läpivientiä. ”Olemme mukana luupissa, mutta toimittajat vievät asioita eteenpäin keskenään. Kehitämme taustalle erilaisia hallintamalleja tämän tukemiseksi. On tärkeää, että yhteistyö toimii myös organisaatiorajojen yli. Toimittajien välinen suora kommunikointi nopeuttaa asioiden eteenpäin viemistä ja on osa palveluiden tietoturvan ja jatkuvuuden varmistamista.”
Voimatelin kriittinen infra nojaa Enfon alustapalveluihin
Enfo vastaa Voimatelin palvelinkapasiteetista, ja järjestelmiä ajetaan Enfon hallinnoimassa konesalissa ja pilvipalvelussa. Lisäksi Voimatelillä on nimetty asiantuntija, joka työskentelee IT:n perusinfran ja tietoturvan parissa. Yhteistyö toimii Nyyssösen mukaan vahvasti tämänkin palvelun saralla: “Yhteistyötä on tehty pitkään ja systemaattisesti. Enfo varmistaa, että palvelinympäristömme on halutulla tasolla ja käytettävyys erinomaista. Enfo on tehnyt palveluympäristöstä road mapin, jonka pohjalta tiedetään, kun ympäristöä on aika alkaa päivittää.”
Pilvipalveluista Microsoftin Azure- ja M365-palvelut ovat laajasti Voimatelin käytössä Enfon avustamana. “Pohdimme yhdessä Enfon kanssa parasta ajantasaista kokonaisuutta sille, mitkä asiat on järkevää säilyttää pilvessä ja mitkä konesaleissa. Tavoitteemme ei ole kokonaan siirtyä pilvipalveluihin vaan tarkastella yhdessä meille parhaiten sopivimpia ratkaisuja, ovat ne pilvessä tai sitten konesaleissa”, kertoo Nyyssönen Voimatelin tulevaisuuden suunnitelmista.
“Enfon avainhenkilöt Kalle Siren ja Sirkka Kakko ovat olleet pitkään mukana yhteistyössä, ja heillä vahva tietämys meistä. Lisäksi heillä on aktiivinen halu kehittää asioita yhdessä, ja arki juoksee erittäin hyvin”, hän kiittelee.
Toimiva yhteistyö tuo loistavia tuloksia
Arto Nyyssönen kertoo, että palveluiden ja kumppanuuden kehitys on pitkän yhteistyön, dokumentaation, sujuvan arjen sekä Voimatelin liiketoiminnan ja tarpeiden ymmärryksen ansiota: “Tämä on ollut monen vuoden puristus, ja pystymme kehittämään yhteisiä prosessejamme koko ajan edelleen. Käytännönläheinen vuoropuhelu helpottaa uusien palveluiden käyttöönottoa.” Hän toteaa Enfon olevan osaava ja sopivan kokoinen toimija: “Enfon ydintiimin osaaminen Voimatelin asioissa on hyvällä tasolla. Kun meille tulee tarve hankkia uusia työkaluja tai palveluita, tekeminen on ketterää. Reagointiajat ovat nopeat eikä byrokratiaan hukkaudu aikaa.”
Enfon asiakkuuspäällikkö Sirkka Kakko kertoo, että hyvän asiakaskokemuksen rakentaminen on Enfolle yhteistyön lähtökohta: “Enfon tiimi tekee työtä sen eteen, että tarvittavat asiat tapahtuvat ja kanssamme on helppoa ja mukavaa tehdä töitä. Pitkä suhde auttaa meitä ymmärtämään asiakkaan liiketoimintaa ja haluamme, että asiakas onnistuu omassa työssään.” Myös Enfon palvelupäällikkö Kalle Siren on samoilla linjoilla ja kiittää Voimateliä: “Enfon asiantuntijat työskentelevät hyvin mielellään Voimatelin kanssa. Ympäristö tarjoaa mielenkiintoisia tehtäviä ratkaistavaksi ja yhteistyö koetaan sujuvaksi.”
Sujuva yhteistyö on tuonut hienoja tuloksia: vuosittain toteutettavan loppukäyttäjäkyselyn tuloskeskiarvo vuonna 2024 oli erinomainen 4,2 mittausasteikolla 1–5, ja asiakaspalvelun ystävällisyys sai huikean tuloksen 4,6.
“Loppukäyttäjämme kokevat palvelun erinomaisena. Tämä antaa vahvan pohjan jatkaa yhteistyötä, ja sopimuksemme uusittiin jälleen alkuvuodesta. Enfo on helposti lähestyttävä ja kaikki työntekijät ovat mukavia. Enfo on aktiivinen kumppani ja tuo meille tietoon asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota joko heti tai myöhemmin. Suosittelen vahvasti”, Nyyssönen toteaa lopuksi.
Voimatel – The power of connection
Voimatel luo yhteyksiä, jotka tekevät meistä yhteiskunnan. Yhteyksiä, jotka pelastavat henkiä, tarjoavat työtä ja turvaa, tuottavat kilpailukykyä, edistävät hiilineutraalia tulevaisuutta ja vapauttavat ajasta sekä paikasta. Yhteyksiä, jotka tuovat ihmisiä yhteen.
Voimatel suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää tulevaisuuden tietoverkkoja, jotka tarjoavat palvelua kriittisen kiinteän tai mobiilin infrastruktuurin kumppaneillemme. Jokainen luotu yhteys on askel kohti entistä verkostoituneempaa ja tehokkaampaa tulevaisuutta syvälle vastuullisuuteen juurtuneena.