Kuva
Enfon Solution Manager on Technopoliksen luottopakki loppukäyttäjäpalveluissa
Sisältökappaleet
Text
Technopolis on työympäristöjen asiantuntija, joka tarjoaa asiakkailleen tehokkaita toimitiloja ja niihin liittyviä palveluita useassa eri maassa. Yhtiö halusi parantaa IT:n loppukäyttäjäpalveluiden hallintaa ja toimia entistä ketterämmin. Enfon Solution Management -palvelu vastasi tarpeisiin ja ylitti odotukset.
Enfo tuottaa suuren osan Technopoliksen loppukäyttäjäpalveluista. Kun Technopolis lähti uudistamaan toimintamalliaan, se halusi saada Enfosta kokeneen asiantuntijan osaksi laajennettua IT-organisaatiotaan. Toiveissa oli tekijä, joka tarkastelisi loppukäyttäjäratkaisuja Technopolis-hattu päässä ja hoitaisi tätä tonttia itsenäisesti sekä Enfon toimitusten osalta että monitoimittajaympäristön muiden osapuolten kanssa.
”Enfon Solution Management -palvelu auttaa meitä ohjaamaan toimintaamme ja syventää samalla Enfon ymmärrystä meistä. Joustavuus on meille isoin asia: haasteita voidaan eskaloida entistä ketterämmin, ja oikeat asiantuntijat ja ratkaisut löydetään nopeasti”, kertoo Technopoliksen CTO Risto Kivisilta.
Laaja tehtäväkenttä haltuun
Uuteen ratkaisupäällikköön kohdistui alusta lähtien suuria odotuksia, sillä tehtävänkuva tiedettiin laajaksi. Technopolis valitsi rooliin Enfon konkariasiantuntija Tuomas Hännisen.
”Ihminen tässä lopulta ratkaisee: henkilön on oltava sopiva ympäristöömme. Tuomas on joustava ja jämerä, ja hän pystyy sekä auttamaan hands-on-tarpeissa että edistämään asioita pitkällä tähtäimellä. Hän on löytänyt hienosti oman roolinsa edustajanamme, ja osaa katsoa Technopoliksen etua”, Kivisilta kiittelee.
Hänninen ratkoo Technopoliksen loppukäyttäjäpalveluihin liittyviä asioita. Selkänojanaan hänellä on Enfon tiimi ja kaikki asiantuntijat.
”Palveluun kuuluu sekä pienimuotoisia projekteja että kehitysnäkökulmaa. Käyttäjille olen ketterä linkki Enfon suuntaan: tunnen oikeat henkilöt, joilta ratkaisut löytyvät nopeasti. Enfon asiantuntijat pääsevät asioiden päälle vikkelämmin esimerkiksi tilanteissa, joissa yhden henkilön ongelmalla huomataan olevan laajempiakin vaikutuksia”, Hänninen kuvailee.
Asiat asiakaslähtöisesti maaliin
Uusi palvelumalli on vahvistanut Technopoliksen näkyvyyttä Enfon palveluihin, ja asioiden priorisointi on entistä helpompaa.
”Solution Manager ottaa asiat nopeasti ja laajasti hanskaan, vie asioita tehokkaasti eteenpäin ja hoitaa ne maaliin saakka varsin asiakaslähtöisesti. Myös loppukäyttäjien palvelutaso on parantunut”, Kivisilta sanoo.
Yhteistyötä helpottaa sekin, että Enfolla on nyt entistä parempi ikkuna Technopoliksen toimintaan. Tämä vahvistaa ymmärrystä asiakkaan tarpeista.
”Näemme, mitkä ovat Technopoliksen ydinliiketoiminnan tehtävät ja tärkeät sovellukset, jotka tekevät heille tulosta. Voimme peilata liiketoiminnan tarpeita uusiin mahdollisuuksiin ja parhaisiin käytäntöihin, ja tukea näin palveluiden kehittämistä. Rooli on minullekin todella mielenkiintoinen: olen työskennellyt 17-18 vuotta palveluntarjoajalla, ja nyt näen palvelut toisesta näkökulmasta”, Hänninen sanoo.
Kaikki tahot tyytyväisiä
Palvelumalli toi Technopoliksen käyttöön vahvan ammattilaisen, joka tunsi jo lähtötilanteessa yhtiön tilannetta, tuotteistoa ja maailmaa. Ratkaisupäällikkö on saanut Technopoliksen työyhteisössä hyvän vastaanoton ja runsaasti vastuuta. Samalla oman porukan työkuorma on helpottanut. Esimerkkinä Kivisilta nostaa esiin Windows 11 käyttöönoton – ilman uutta palvelumallia omalta väeltä olisi vaadittu merkittävästi enemmän voimavaroja.
”Yhteistyötä tällä mallilla on takana nyt reilu vuosi, ja olemme saaneet paljon aikaiseksi. Kaikki tahot ovat tyytyväisiä: tekijät, me ja meidän loppukäyttäjät”, Kivisilta kiteyttää.