Kuva
Enfon palvelut mukautuvat Rettan liiketoiminnan muutoksiin
Sisältökappaleet
Text
Rettalla on meneillään muutosten vuosi: Retta on toteuttanut merkittäviä yritysjärjestelyitä ja osana kokonaisuutta yhtiö on ulkoistanut ICT-palvelunsa. Rettan luottokumppani Enfo on ollut tärkeä tuki muutoksissa.
Rettan ja Enfon yhteistyö alkoi jo useampi vuosi sitten pilvipalveluista. Vähitellen palvelukokonaisuus on laajentunut, ja vuoden 2023 lopulla Retta otti käyttöönsä Enfon Service Deskin loppukäyttäjäpalvelut sekä laitehallinta- ja elinkaaripalvelut. Retta arvostaa Enfon asiantuntemusta ja palveluhenkistä asennetta.
”Palvelulaajennus oli koko konsernille suuri muutos, mutta käyttöönotto meni mallikkaasti ja saimme hyvää palautetta käyttäjiltä. Enfo kykenee palvelemaan hienosti tällaisessa muutoksessa, ja heillä on hyvä asenne asiakkaita kohdatessa ja ratkaisuja tarjotessa. Tämä ei ole kiinni yksittäisistä henkilöistä tai palveluista, vaan kuuluu Enfon koko tekemisen malliin”, Rettan CIO Ilkka Kemppainen kiittää.
ICT-ulkoistus takaa jatkuvuuden
Rettan luottamus Enfoon on vahvistunut edelleen yhteistyön laajentuessa, ja kesäkuussa 2024 Retta ulkoisti IT-infrastruktuuripalvelunsa ja palveluhallinnan Enfolle. Laaja kokonaisuus kattaa alusta- ja tietoturvapalvelut sekä Solution Management -palvelut asiakkaan liiketoiminnan ja muiden sidosryhmien tueksi.
”Oman ICT-ympäristön ja -palveluiden operatiivinen hallinta eivät ole Rettan ydinliiketoimintaa, joten on luonnollista ostaa nämä palvelut. Meillä Enfolla on kokemusta vastaavista ulkoistuksista, ja pystyimme tarjoamaan Rettalle sopivia ratkaisuja kaikille osa-alueille”, sanoo Enfon Account Director Rami Virta.
Rettan nelihenkinen IT-infrastruktuurista vastaava tiimi siirtyi osana ulkoistusta Enfolle. Siirtyneet henkilöt ovat olleet tyytyväisiä muutokseen.
”Enfo on ottanut meidät hienosti vastaan: meille on järjestetty infotilaisuuksia ja olemme osallistuneet Enfon perehdytysprosessiin. Näin olemme päässeet nopeasti kiinni tehtäviin ja uuteen työyhteisöömme. On innostavaa, että saamme hyödyntää osaamistamme Rettaan liittyvissä tehtävissä sekä kasvattaa sitä muiden asiakkaiden kanssa”, sanoo Solution Manager Melina Lindström.
”Rettan näkökulmasta ulkoistus turvaa palveluiden ja asiantuntemuksen jatkuvuutta – asiat eivät ole niin henkilösidonnaisia kuten omassa pienessä IT-organisaatiossa. Lisäksi ulkoistetut palvelut ovat valmiiksi viilattuja ja prosessit ovat kunnossa”, Kemppainen kertoo.
Uusi muutosaalto yritysjärjestelyistä
Pian ICT-ulkoistuksen jälkeen Retta Group myi yhden konsernin yhtiöistä. Yritysjärjestelyn vuoksi syntyi tarve jakaa Enfon ja Rettan palvelusopimus kolmeksi eri sopimukseksi. Palvelukokonaisuus täytyi muotoilla kullekin liiketoiminnolle sopivaksi, ja jokaiselle liiketoiminnolle piti rakentaa oma erillinen ympäristö jatkuvien palveluiden tuotantoon.
”Kyseessä on iso separaatioprojekti, jonka haluamme suorittaa niin hyvin ja tehokkaasti kuin mahdollista. Enfo on ollut projektissa suuressa roolissa pilvipalveluiden ja loppukäyttäjäpalveluiden muutoksen toteuttajana. Aikataulu on ollut todella tiukka, mutta Enfolta on löytynyt joustoa”, Kemppainen sanoo.
Projekteissa on monta toimijaa – yhteistyötä tarvitaan
Separaatioprojektin toteutukseen on osallistunut myös Rettan muita kumppaneita. Tämä on edellyttänyt enfolaisilta kykyä toimia monitoimittajaympäristössä ja ottaa huomioon erilaiset kumppanit, sidosryhmät ja sovellustoimittajat.
”Enfo on tässä ympäristössä keskiössä, koska kaikki käyttäjät ovat ongelmatilanteissa yhteydessä heihin. Enfo on meille hyvin tärkeä toimija”, Kemppainen toteaa.
”Yritysjärjestelyt ovat osa monien asiakkaidemme kehitystä ja samalla osa heidän arkeaan. IT-palveluiden on toimittava ja jatkuttava myös suurten muutosten aikana ja muunnuttava niiden mukana. Tämä edellyttää kykyä joustavaan yhteistyöhön ja nopeaan päätöksentekoon. On hienoa, että olemme voineet tukea Rettaa näissä muutoksissa”, Virta lopettaa.