Kuva
Konesali on kriittinen Scanian liiketoiminnalle – ”Enfon asiakkaana nukun yöni paremmin”
Sisältökappaleet
Text
Scania on yksi maailman johtavista kuorma- ja linja-autojen sekä meri- ja teollisuusmoottoreiden valmistajista. Scania Suomen kriittiset liiketoimintasovellukset, kuten myynnin ja varastohallinnan ohjelmistot, pyörivät paikallisessa konesalissa. Tässä yhtiö luottaa Enfon data centeriin ja osaamiseen.
Scania Suomen IT-toiminnot ovat olleet viime aikoina murroksessa – palveluita sekä toimintaa on uudistettu ja hiljaista tietotaitoa on siirtynyt IT-tiimistä eläkkeelle. Kun laitteistot ja ohjelmistot olivat tulossa elinkaarensa päähän eikä oma konesali enää täyttänyt vaatimuksia, yhtiö kilpailutti data center -palvelut, joiden toimittajaksi valikoitui Enfo.
”Nukun yöni paljon paremmin, kun tiedän palvelinten olevan turvallisessa paikassa ja hyvässä ylläpidossa. Nyt saamme muun muassa päivitykset Enfon kautta palveluna, mikä on merkittävä hyöty resurssimielessä”, toteaa Scania Suomen IT Manager Tomi Lehtinen. ”Vanhassa konesalissa on omat riskinsä – pahimmillaan koko liiketoiminta pysähtyy, jos liiketoimintakriittiset sovellukset eivät toimi. Ne ovat kuitenkin meidän liiketoimintamme ydin”, hän kuvaa.
Scania Suomen IT-yksikkö lukuina:
- 700 työasemaa
- 140 palvelinta
- 50+ järjestelmää
”Kilpailutuksessa päädyimme Enfoon, koska Enfon tarjous oli kokonaisuudessaan hyvä ja kattava. Myös laaja palvelutarjoama on ollut meille tärkeässä roolissa, kun Enfo on pystynyt vastaamaan moninaisiin tarpeisiimme laajalla rintamalla”, Lehtinen kertoo.
Service center otti harppauksen eteenpäin
Konesalipalveluiden lisäksi Enfo tuottaa Scania Suomelle service center -palvelua. Scanian omassa service centerissä oli vuosittain tuhansia tikettejä, joista osa ei tallentunut järjestelmään lainkaan. Service centeriä ei pystytty tarjoamaan puhelujärjestelmän kautta tai itsepalveluna. Tähän on nyt tullut muutos.
Image
Enfo on pystynyt vastaamaan moninaisiin tarpeisiimme laajalla rintamalla.
Text
”Enfon kanssa olemme päässeet hyvään ja järjestelmälliseen malliin sekä saaneet nopeat vasteet loppukäyttäjille. Pystymme mittaamaan palvelutasoa koko ajan, ja Enfon service desk onkin saanut käyttäjiltä hyvät arvosanat. Toimintaan on tullut selkeä edistysaskel aiempaan nähden”, Lehtinen sanoo.
Lehtinen on tyytyväinen sekä kapasiteettipalveluiden että service deskin osalta Enfon aktiiviseen otteeseen. ”Aina kun Enfolla havaitaan, että jotakin olisi mahdollista tehdä paremmin, asiantuntijat ovat meihin aktiivisesti yhteydessä. Enfon henkilökunta on varsin asiantuntevaa ja pätevää, ja mihin tahansa tekniseen asiaan on tähän mennessä löytynyt apua.”
”Kapasiteetin siirto, jonka teimme keväällä 2020, oli iso projekti”, Lehtinen jatkaa. ”Se oli yksi parhaista IT-projekteista, mitä olen koskaan nähnyt – hommat hoituivat jämäkästi ja suunnitelmien mukaisesti sekä aikataulussa. Poikkeamat hoidettiin asiallisesti ja asiantuntevasti. Olin projektiin erittäin tyytyväinen.”
Kapasiteetin siirto Enfon konesaliin oli yksi parhaista IT-projekteista, mitä olen koskaan nähnyt – hommat hoituivat jämäkästi ja suunnitelmien mukaisesti sekä aikataulussa.
Text
Lehtinen vinkkaa vastaavia projekteja suunnitteleville, että palveluntarjoajan projektipäällikölle kannattaa etsiä omasta organisaatiosta vastinpari. ”Meillä oli yksi täysipäiväinen projektipäällikkö, joka osoittautui kullan arvoiseksi. Tekemistä on paljon eri suuntiin, jotta projekti saadaan junailtua ja liiketoiminta jatkuu saumattomasti samaan aikaan”, Lehtinen päättää.
Scania toimittaa monenlaisiin tarkoituksiin räätälöityjä ratkaisuja, jotka auttavat kuljetusyrittäjiä parantamaan tehokkuuttaan ja pienentämään toimintansa ympäristövaikutuksia. Yhtiö toimii yli sadassa maassa 49.000 työntekijän voimin. Suomessa Scania on alansa edelläkävijä. (Tämän sivun kuvat: Scania)
Kiinnostuitko toimintavarmoista alustapalveluista tai palkitusta service centeristämme? Lue lisää palveluista tai jätä meille yhteydenottopyyntö, niin voimme keskustella lisää siitä, miten voisimme parhaiten tukea liiketoimintaasi.