Kuva
Ketterän kehittämisen malli ja Enfon asiantuntemus helpottavat Destian arkea
Sisältökappaleet
Text
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö, joka rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväylien ja ratojen sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Yhtiön ydinliiketoimintaa tukevat luotettavat IT-infrapalvelut, jotka mahdollistavat destialaisille sujuvammat työpäivät ja auttavat parhaiden mahdollisten ratkaisujen rakentamisessa loppuasiakkaille.
Enfo on Destian pitkäaikainen IT-kumppani, joka tuottaa yhtiölle muun muassa service desk-, tietoturva- ja hybridialustaan liittyviä palveluita. Enfo on esimerkiksi suunnitellut ja toteuttanut Destian pilvimigraation. Tietoturvan osalta Enfo tarjoaa Destialle SIEM- ja SOC-palveluita. Enfo valvoo IT-ympäristön tietoturvaa ja reagoi tarvittaessa, jotta liiketoiminnan jatkuvuus on koko ajan turvattu.
Enfo ja Destia ovat yhdessä ottaneet käyttöön ketterän kehittämisen mallin, jota toteuttaa yhtiöiden asiantuntijoista koostuva ratkaisuhallintatiimi.
”Yhteinen työryhmämme käy joka toinen viikko läpi asioita, joita pitää edistää. Osa näistä tulee meiltä, osa Enfolta”, kertoo IT-palvelupäällikkö Anna Sellman Destialta. ”Kokouksissa teemme yhteenvetoa ja seuraamme, miten asiat ovat edistyneet sekä varmistamme, että resursseja on riittävästi ja että pysymme budjetissa. Työryhmä suunnittelee myös tulevaa kvartaalia ja sille tarvittavaa budjettia. Tekeminen keskittyy IT-infran, kuten palvelinten ja sovellusten, ympärille.”
Toimittajan tehtävä on olla asiantuntija, joka ei pelkästään suorita sitä, mitä asiakas tilaa. Enfo on iso organisaatio, jolta löytyy tarvittaessa aina näkemystä ja asiantuntemusta.
Text
Enfo tukee Destian omaa IT-tiimiä tarjoten sille lisää resursseja ja osaamista. ”Meidän ei tarvitse itse yrittää ymmärtää kaikesta kaikkea. Toimittajan tehtävä on olla asiantuntija, joka ei pelkästään suorita sitä, mitä asiakas tilaa. Enfo on iso organisaatio, jolta löytyy tarvittaessa aina näkemystä ja asiantuntemusta”, Sellman sanoo.
Vähemmän byrokratiaa, sujuvampaa arkea
Ketterä toimintamalli pohjautuu yhdessä asetettuihin tavoitteisiin. Infran ylläpito ja päivittäiset muutokset hoituvat ilman, että niitä tarvitsee kierrättää hitaan byrokratian ja lupaprosessin kautta. Mallissa asiakas sitoutuu kvartaalibudjettiin, jonka puitteissa kehitystä tehdään. Enfon ja Destian yhteisellä infratiimillä on paljon omaa päätösvaltaa ylläpitoon ja muutoksiin liittyvissä asioissa. Isommat muutokset toteutetaan kuitenkin erillisinä projekteina, vaikka ne ovatkin esillä yhteisissä palavereissa.
Enfon service desk ja sen ensimmäisen linjan ratkaisuajat toimivat loistavasti. Tällaisia ratkaisuprosentteja harvoin näkee ulkoistetussa IT:ssä.
Text
”Suhteet Enfon kanssa ovat välittömät”, Sellman kehuu. ”Pitkä yhteistyö ja kokemus sekä osaaminen Destian ympäristöstä näkyy toiminnassa ja tekee meidän elämämme huomattavasti helpommaksi. Emme tuijota tilaaja-toimittaja-roolia kovinkaan tiukasti, vaikka Destialla onkin toki viimeinen sana asioissa.”
Sellmanin mukaan Enfon asiantuntijat ovat avoimia ja ratkaisuhakuisia: ”Kaikenlaisista asioista voi keskustella, myös haasteista. Saamme Enfolta uusia ajatuksia, joita emme ole tulleet itse miettineeksi. Olen myös tyytyväinen siihen, että Enfo on kotimainen toimija ja taustalla ei ole pitkiä alihankintaketjuja. Lisäksi Enfon service desk ja sen ensimmäisen linjan ratkaisuajat toimivat loistavasti. Tällaisia ratkaisuprosentteja harvoin näkee ulkoistetussa IT:ssä”, hän pohtii. ”Enfon tarjoama kokonaisuus on meille oikein toimiva”, Sellman päättää.
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö, joka rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee väyliä, katuja, siltoja ja ratoja sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjä. Destian palvelut ulottuvat maanalaisesta rakentamisesta kattavaan maanpäälliseen toimintaan sekä energia- ja insinöörirakentamiseen. Yhtiön ratkaisut mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää.
Kiinnostuitko ketterän kehittämisen mallista tai Enfon IT-palveluista? Lue lisää palveluistamme tai jätä meille yhteydenottopyyntö!