Kuva
IT-palvelut varmistavat toiminnan jatkuvuuden ja vapauttavat resursseja kehitystyöhön – case Are
Sisältökappaleet
Text
Are on Suomen suurin talotekniikkatalo ja perheyritys, joka tarjoaa ratkaisuja ja palveluita kiinteistön koko elinkaarelle. Yhtiö kilpailuttaa IT-palvelut säännöllisesti, ja tuoreimmassa kilpailutuksessa palveluntarjoajaksi valikoitui jälleen Aren pitkäaikainen IT-kumppani Enfo.
”Kilpailutuksessa painoi vaakakupissa sekä eurot että pitkä yhteinen historia Enfon kanssa. Esimerkiksi Enfon service desk on saanut käyttäjiltämme loistavia arvosanoja vuodesta toiseen. Palvelut myös vastasivat sitä, mitä olimme hakemassa”, kertoo Aren Technical Lead Tuomo Toikka. ”Pitkän yhteistyön myötä Enfo ymmärtää liiketoimintaamme, mikä on meille arvokasta”, lisää CIO Juha Merivirta.
Enfo huolehtii Aren liiketoiminnan jatkuvuudesta ja pyrkii muun muassa parantamaan tehokkuutta. Pitkä asiakkuus mahdollistaa myös palveluiden kehittämisen. Kilpailutuksen jälkeen Enfo vastaa aiemman palvelukokonaisuuden lisäksi esimerkiksi Streamline-loppukäyttäjäpalveluista, Microsoftin lisenssi- ja pilvipalveluista sekä lähi- ja wlan-verkon uusimisesta kaikissa Aren toimipisteissä. Uuden pilvipohjaisen lähiverkkoratkaisun myötä Are saa käyttöönsä uudet laitteet, jotka ovat valmistajan tuen piirissä.
Enfon service desk on saanut käyttäjiltämme loistavia arvosanoja vuodesta toiseen.
Text
”Saamme selkeän näkymän siihen, mitä verkossa tapahtuu”, Toikka tarkentaa. ”Uusi ratkaisu mahdollistaa myös muun muassa laajentamisen SD-WAN-teknologiaan sekä Ruotsin toimipisteiden liittämisen samaan verkkokokonaisuuteen, mikäli tällaiselle tulisi tarvetta. Vanha ratkaisu ei tähän taivu.”
Microsoftin palvelut kivijalkana
Enfon tuottamissa IT-palveluissa suurimman kokonaisuuden muodostavat kapasiteettipalvelut, service desk -palvelut, lähiverkkoratkaisu sekä työasemahallinta ja siihen liittyvät tukipalvelut. Service deskin osalta palvelusisältöä laajennettiin aiempaan nähden, ja uusi sopimus kattaa työasemien lisäksi muun muassa O365-palveluita ja mobiililaitetukea.
”Noin puolet Suomen-organisaatiomme 3000 työntekijästä on mobiilikäyttäjiä, ja on ollut haaste tarjota heille tukea ja palveluita. Tuki on kaatunut muun muassa yksiköiden assistenttien niskaan, ja nyt olisi tarkoitus korjata tilanne. Enfon kanssa yhteisellä roadmapilla on tarkastella, voisimmeko siirtyä Microsoft-pohjaisiin ratkaisuihin”, Toikka sanoo.
Kokonaisuudesta voi todeta, että pyörät pyörivät ja homma toimii. Palvelu on vakaata.
Text
Konesali- ja kapasiteettiratkaisujen osalta suunta on kohti hybridimallia siten, että osa työkuormista tullaan ajamaan Microsoft Azure -pilvipalvelussa. Käynnissä on myös O365-sähköpostimigraatio. Enfo onkin vuosien varrella ollut tiiviisti mukana kehittämässä Aren hyödyntämiä Microsoftin palveluita.
”Kokonaisuudesta voi todeta, että pyörät pyörivät ja homma toimii. Palvelu on vakaata”, Toikka kuvaa. ”Enfo on reagoinut asioihin, joita olemme nostaneet esille ja ne on aina laitettu kuntoon”, Merivirta lisää.
”Tarvittaessa Enfolta löytyy resursseja asioiden hoitamiseen lyhyelläkin varoitusajalla, mikä ei ole itsestään selvää”, Toikka toteaa. ”Myös avainhenkilöt ovat Enfolla pysyneet samoina esimerkiksi niiden asiantuntijoiden osalta, jotka vastaavat palvelinympäristömme kehityksestä ja ylläpidosta. Tämä helpottaa asioiden edistämistä huomattavasti, koska he tuntevat ympäristön hyvin. Kaiken kaikkiaan kokonaistyytyväisyys Enfoon on hyvällä tasolla.”
IT-ulkoistus mahdollistaa kehitystyön
Arelle ulkoistettu malli on ennen kaikkea järkevä ja tehokas ratkaisu. Roolijako on selkeä, ja omia resursseja vapautuu kehitystyöhön. Talon sisällä ei tarvitse pitää yllä kaikkia IT:n rooleja, vaan Aren omat ICT-asiantuntijat keskittyvät valvontaan ja kehittämiseen yhdessä Enfon palvelupäällikön kanssa.
Are antaa kolme vinkkiä IT-ulkoistuskumppanin valintaan:
- Valitse itsellesi sopivankokoinen kumppani, joka on riittävän ketterä mutta pystyy tuottamaan kattavan palvelukokonaisuuden laadukkaasti.
- Varmista, että toimittaja on aidosti kiinnostunut juuri teistä. Esimerkiksi Arella kriteerinä kilpailutuksessa oli, että olemme toimittajan kymmenen merkittävimmän asiakkaan joukossa.
- Pitkäaikaisenkin kumppanin kanssa on hyvä välillä miettiä tarpeet alusta saakka uudestaan ja alkaa rakentaa palvelua puhtaalta pöydältä kuin uudelle asiakkaalle. Näin kokonaisuus varmasti vastaa nykytarpeita, ja palveluja järkeistämällä saadaan myös kustannussäästöä.
IT-ulkoistuksen ja yhteistyön hyödyt:
- Kokonaispalvelu: Osaava kumppani huolehtii IT-kokonaisuuden toteutuksesta ja ylläpidosta, joten Are voi keskittää resurssinsa kehitystyöhön.
- Arki on sujuvaa, kun IT-puolen peruspalvelut ja järjestelmät toimivat luotettavasti ja mahdollistavat Arelle ketterät prosessit.
- Oikean kumppanin kanssa toteutettu IT-ulkoistus säästää kustannuksia.
- Yhdessä sovitut mittarit ja tavoitteet takaavat laadukkaan palvelun.
Are on Suomessa perustettu perheyritys, jolla on yli sadan vuoden kokemus talotekniikasta. Are tarjoaa ratkaisuja ja palveluita kiinteistön koko elinkaarelle aina uudiskohteiden talotekniikkaurakoinnista, ylläpitoon ja huoltoon, modernisointiin ja korjausrakentamiseen.
Kiinnostuitko? Asiakas- ja loppukäyttäjätyytyväisyytemme ylittää todistetusti alan vertailukohdat ja palveluidemme laadun takuuna on ISO 9001 -sertifikaatti. Lue lisää service center-, kapasiteetti- ja lähiverkkopalveluistamme tai jätä meille yhteydenottopyyntö, niin keskustellaan lisää siitä, millaisia ratkaisuja voimme tarjota liiketoimintasi tueksi.