Skip to main content
Lehdistötiedote

Energiamarkkinan muutos haastaa energiayhtiöiden asiakastietojärjestelmät - Enfon ja Enoron yhteiset ratkaisut vastaavat kysyntään

Energia-alalla tapahtuu suuri muutos vuonna 2019, kun uusi avoin datahub-palvelu otetaan käyttöön: energia-alan eri toimijat saavat entistä laadukkaampaa ja nopeampaa dataa sähkönkäyttäjistä ja pystyvät sen ansiosta hyödyntämään tietoja tehokkaammin ja nopeammin eri tarpeisiin. Enfo ja Enoro ovat yhdistäneet voimansa ja tarjoavat nyt ainutlaatuista kokonaistarjoomaa energiayhtiöille Suomessa.

Vuoden 2019 muutoksen seurauksena asiakasdata tulee energia-alan eri toimijoiden saataville ja hyödynnettäväksi. Tieto ei ole enää yhtiökohtaista vaan kaikkien yhtiöiden asiakasdata on yhteisessä datahubissa.
 
"Energiayhtiöissä mietitään nyt kuumeisesti, miten olemassa olevat asiakastietojärjestelmät taipuvat vuonna 2019 muuttuvaan tilanteeseen ja miten tehokkaasti dataa pystytään käsittelemään sekä hyödyntämään ja valjastamaan liiketoiminnan tarpeisiin", kertoo Enoron liiketoimintajohtaja Timo Aaltonen.
 
Mitä paremmin yhtiö pystyy hyödyntämään dataa, sitä paremmin se pystyy segmentoimaan asiakkaitaan sekä tarjoamaan heidän tarpeisiinsa ja elämäntilanteisiin sopivia tuotteita, palveluja ja lisäarvoa.
 
"Asiakaskokemuksesta tulee energia-alalla entistä merkityksellisempi tekijä, joka saa asiakkaat sitoutumaan tai vaihtoehtoisesti vaihtamaan yhtiötä entistä herkemmin, jos kilpailijat osaavat tarjota parempaa palvelua kuin senhetkinen energiayhtiö", korostaa Tero Kosunen, EVP, Financial Process Services, Enfo.
 
Digitaaliset ratkaisut ovat avainasemassa asiakaspysyvyyden ja myynnin kannalta
 
Asiakashallintaa ja -kokemusta käsittelevillä tietojärjestelmillä on nyt paljon kysyntää. Asiakasdatasta pitää osata löytää olennainen, jotta suuren määrän tietoa pystyy valjastamaan liiketoimintaa palvelevaksi laadukkaaksi dataksi.
 
"Asiakastietojärjestelmän vaihtaminen on kallista, mutta se maksaa itsensä takaisin pitkällä tähtäimellä, kun yritys pystyy hyödyntämään dataa, joka on sille arvokasta", Aaltonen kertoo.
 
"Enfo ja Enoro yhdistävät ratkaisunsa uudeksi palveluksi, joka kattaa sovelluksen ja infrastruktuurin lisäksi myös prosessien operoinnin ja muutoksen läpiviennin. Tällä uudella toimitustavalla kustannukset jäävät merkittävästi perinteistä hankintamallia alhaisemmaksi", Kosunen kertoo.
 
 
 
Lisätietoja:
Tero Kosunen, EVP, Financial Process Services, Enfo, tero.kosunen@enfo.fi, puh. 050 444 1200
Timo Aaltonen, liiketoimintajohtaja, Enoro Oy, timo.aaltonen@enoro.com, puh. 040 533 6200
 
Enoro
Enoro on ohjelmistoyritys, joka kehittää ja toimittaa ohjelmistoratkaisuja ja palveluita energiamarkkinoiden parantamiseksi Pohjoismaissa sekä muualla Euroopassa. Yli 400 yritystä Euroopassa käyttää Enoron ratkaisuja tehostaakseen päivittäistä toimintaansa. Enoron toimittamilla järjestelmillä hallitaan yli 15 miljoonan energia-asiakkaan tietoja. Enoro on keskittynyt yksinomaan energiamarkkinoiden tietojärjestelmiin. Yli 20 vuoden kokemus alalta ja palveluksessamme olevat yli 250 alan asiantuntijaa luovat meille ainutlaatuisen aseman energia-alalla. Enoron energianhallintajärjestelmien menestys perustuu energiakaupan, lainsäädännöllisen ympäristön, IT-järjestelmien ja liiketoimintaprosessien syvälliseen tuntemukseen.

Jaa