Kuva
IT-ulkoistus täytti 10 vuotta – Savon Voima arvostaa Enfon asiantuntemusta ja luottamusta
Sisältökappaleet
Text
Energiayhtiön tulee olla samaan aikaan sekä radikaali että konservatiivi, kiteyttää Savon Voiman talousjohtaja Olli Räsänen. Savon Voima on yli 70-vuotias yhtiö, joka siirtää asiakkailleen sähköä sekä tuottaa kaukolämpöä ja sähköä. Toimiala on murroksessa, kun tuotantoa muun muassa muutetaan jatkuvasti ympäristöystävällisemmäksi ja tulevaisuudessa kilpailuun saattaa liittyä Googlen ja Amazonin kaltaisia ulkomaisia toimijoita.
”Uusista asioista on oltava kiinnostunut ja niitä tulee viedä eteenpäin, mutta samalla on oltava realistinen sen suhteen, mitä on järkevää edistää”, Räsänen tarkentaa.
Energiamyynti on vahvasti digitaalista toimintaa, jonka tueksi tarvitaan toimintavarmoja IT-palveluita. Niissä Savon Voiman kumppanina toimii Enfo, jonka palveluita yhtiö hyödyntää laajasti. Yhteinen taival saavutti IT-ulkoistuksen osalta kymmenen vuoden merkkipaalun syyskuussa 2019. Yhteistä historiaa löytyy jo ennen tätä, ja pitkä yhteistyö vaikuttikin osaltaan siihen, että Savon Voima päätti valita Enfon IT-ulkoistuksen kumppaniksi syksyllä 2009.
”Näimme vaihtoehtoina oman ICT-yksikön kasvattamisen sekä ulkoistuksen, jonka kannalla yhtiön hallitus oli. Koska Enfo tunsi meidät entuudestaan hyvin, saimme tästä kustannushyötyä, jota kumpikin osapuoli pystyi hyödyntämään. Tiesimme myös, että Enfolta löytyy tarvittava kyvykkyys”, Räsänen sanoo.
Ulkoistamisella haluttiin aluksi turvata IT-resurssit sekä varmistaa oikeanlainen osaaminen ja sen kehittäminen: ”Maailma on nyt aivan erilainen kuin kymmenen vuotta sitten. Jos tekisimme tämän itse, niin haasteeksi muodostuisi se, että vaateet kasvavat koko ajan.”
Läpinäkyvät palvelut ja ammattitaitoiset projektipäälliköt luovat luottamusta
Räsänen listaa yhteistyön onnistumisiksi selkeän yhden palvelupisteen toimintamallin sekä työasemaympäristön vakioimisen, jolloin laitteita sekä palveluita hankitaan suunnitellusti ja määrämuotoisesti. ”Myös koko ICT-infran kustannustasoa on saatu alennettua muun muassa hallitumman palvelinrakenteen ja kustannustehokkaaksi suunnitellun teknisen ympäristön ansiosta.”
Image
Tunnemme olevamme tärkeä asiakas Enfolle.
Text
Räsäsen kollegat Markku Rissanen ja Juha Hyttilä nostavat esille myös luottamuksen sekä Enfon työntekijöiden osaamisen. ”Luottamus tulee esille monella tavalla”, Rissanen toteaa. ”Palvelut ovat olleet läpinäkyviä, ja palvelukuvauksiin on voinut luottaa. Myös projektipäälliköt ovat olleet luottamuksen arvoisia ja he tekevät toteutukset jämäkästi eli saamme juuri sitä, mitä tilaamme. Enfon asiantuntijat ovat toimineet vastuullisesti ja pyrkineet tekemään työtään kuin tekisivät sitä itselleen.”
Hyttilä lisää, että Enfo on antanut ymmärtää Savon Voiman olevan hyvin tärkeä asiakas. Hän on erittäin tyytyväinen Enfon Key Account Managerin Sirkka Kakon osaamiseen: ”Meihin suhtaudutaan tosissaan, ja Sirkka on aina etsinyt meille parhaat tekijät. Projektinhallinta on ollut hyvä tasolla, Enfo osaa johtaa IT-projekteja”, hän kehuu.
Onnistumista mitataan palautteilla
Kun perinteinen lähituki aikanaan lakkautettiin, muutti yhtiö samaan aikaan uusiin toimitiloihin. Muutostilanteet herättävät aina tunteita ja niihin tulee reagoida ja valmistautua. ”Aktiivinen viestintä ja olkapäänä toimiminen on olennaista”, Hyttilä toteaa. ”Teimme myös valmistelevan työn niin hyvin, kuin se oli mahdollista. Työasemat olivat valmiina eli käyttäjät vain kävelivät uudelle työpisteelleen ja avasivat työkoneet. Ensimmäisinä päivinä paikalla oli Enfon asiantuntijoita auttamassa mahdollisten ongelmien kanssa.”
Hyttilän mukaan käyttäjät ovat tänä päivänä tyytyväisiä Enfon tarjoamiin palveluihin. Palautteita käydään läpi palvelupäällikön kanssa, ja Hyttilä muistuttaa, että käyttäjille tulee kertoa ulkoisen palveluntuottajan kanssa sovitusta palvelutasosta, jotta he osaavat suhteuttaa palautteensa siihen.
Olen tyytyväinen siihen, miten Enfo on hoitanut kapasiteettipalveluitamme. Asiantuntijan kanssa pystyy helposti keskustelemaan asioista. IT-kulut ovat myös pysyneet ajan saatossa vakaina, vaikka olemme kehittäneet uusia asioita.
Text
Kymmenessä vuodessa ICT-maailma on muuttunut radikaalisti, eikä muutosvauhti suinkaan ole hidastumassa. Savon Voima on aina toiminut etukenossa – ensimmäinen SaaS-palvelu otettiin käyttöön vuonna 1964, mikä ei ollut kovinkaan tyypillistä kyseisellä vuosikymmenellä. ”Nyt odotamme palveluntuottajilta kyvykkyyttä hyödyntää pilvipalveluiden mahdollisuuksia. Haemme seuraavan vaiheen kustannustehokkuutta ja ylipäätään digitalisaatiokehitystä, että pysymme mukana vauhdissa. Tästä odotamme Enfon pitävän huolta”, Räsänen päättää.
Savon Voima on vuonna 1947 perustettu energiayhtiö, jonka toiminnan kulmakivenä on tarjota luotettavia energiapalveluita asiakkailleen. Yhtiössä työskentelee noin 160 ammattilaista, minkä lisäksi se työllistää yhteistyökumppaneidensa henkilöstöä vuosittain noin 700 henkilöä. Savon Voiman liiketoiminta-alueisiin kuuluvat muun muassa sähkönsiirto, sähköntuotanto ja alueellinen lämmitys. www.savonvoima.fi
Kiinnostuitko? Olemme voittaneet kolmesti vuoden help desk ja vuoden asiakaspalvelija -palkinnot. Palveluidemme laadun takuuna on ISO 9001 -sertifikaatti ja 150 asiantuntijan tiimillämme on aina ongelmiesi ratkaisemiseen tarvittava osaaminen.
Ole meihin yhteydessä tai jätä meille yhteydenottopyyntö, niin keskustellaan lisää siitä, kuinka voisimme olla avuksi yrityksellesi!