Kuva

Asiakkaidemme kokemus Enfosta: 90 % suosittelee
Sisältökappaleet
Text
Mittaamme asiakastyytyväisyyttämme säännöllisesti saadaksemme kokonaiskuvan asiakaskokemuksesta ja tukea kehityksen painopisteiden valintaan. Joulukuussa 2024 toteutetussa asiakaskyselyssä saimme jälleen hienot arviot – 9/10 asiakasyrityksestä on valmis suosittelemaan Enfoa. Asiakkaidemme kokemuksissa korostuvat etenkin vahva asiantuntemus, asiakaskeskeisyys sekä sujuva yhteistyö.
Mikä pitää Enfon asiakaskokemustulokset korkealla? Tässä artikkelissa Sanna Mari Alppivuori, Enfon viestinnästä, asiakaskokemuksesta ja vastuullisuudesta vastaava SVP käy läpi, missä Enfo on onnistunut ja mihin asioihin panostetaan jatkuvan parantamisen saavuttamiseksi.
Millainen merkitys hyvällä asiakastyytyväisyydellä on Enfon liiketoiminnalle? Välitämme aidosti asiakkaistamme ja uskomme, että hyvä asiakaskokemus on Enfon menestymisen ehdoton edellytys, jota ilman emme voi onnistua työssämme. Haluamme kuulla asiakkaidemme ajatuksia ja palautteita, jotta voimme niiden pohjalta kehittää toimintaamme heidän tarpeitaan entistä paremmin palvelevaksi. Laadukas asiakaskokemus on yksi strategisista onnistumistekijöistämme, ja se on kiinnitetty yhdeksi päätavoitteistamme.
Lähetimme joulukuussa puolivuosittaisen asiakaskyselymme, jonka upeana tuloksena saimme jälleen todeta asiakaskokemuksen pysyneen korkealla tasolla: 90 % kyselyyn vastanneista on valmis suosittelemaan Enfoa IT-toimittajana. Mittaamme kyselyssä myös asiakkaidemme kokonaistyytyväisyyttä, joka sai arvosanaksi 4,05 asteikolla 1–5, ja oli vielä hieman noussut edellisestä tuloksesta, joka oli 4,03. Asiakaskyselyn tulokset kertovat siitä, että olemme onnistuneet auttamaan asiakkaitamme heidän tavoitteidensa saavuttamisessa ja yhteistyö toimii.
Image

Välitämme aidosti asiakkaistamme ja uskomme, että hyvä asiakaskokemus on Enfon menestymisen ehdoton edellytys, jota ilman emme voi onnistua työssämme.
Text
Vahva asiantuntemus ja asiakaskeskeisyys saavat kiitosta
Sekä kyselyn tulosten että muussa vuorovaikutuksessa saadun palautteen pohjalta asiakkaat pitävät Enfon vahvuutena erityisesti tasokasta ja monipuolista asiantuntijuutta. Lisäksi asiakkaamme arvostavat asiakaskeskeisyyttä, joka näkyy esimerkiksi sujuvana ja miellyttävänä yhteistyönä sekä hyvänä asiakastuntemuksena. Myös kotimaisista juuristamme kumpuava luotettavuus näyttäytyy merkittävänä erityisesti huoltovarmuutta sivuavilla toimialoilla. Kokonaisuutena voidaan todeta, että mittareidenkin mukaan asiakkaidemme mielestä enfolaisten kanssa on mukavaa tehdä töitä.
Toimintaamme ohjaavat vahvasti myös arvot. On hienoa nähdä, että meille tärkeät asiat, yhteistyö, luottamus, jatkuva kehittäminen ja asiantuntijuus, näkyvät ja toteutuvat myös ulospäin.
Kyselymme avoimessa palautteessa asiakkaamme ovat kommentoineet yhteistyötä kanssamme muun muassa näin:
“Yhteistyö on erittäin mukavaa ja sujuvaa sekä ihmisten kanssa on mukava tehdä töitä päivittäin.”
“Tekevä ja välitön meininki. Hommat hoituu sujuvasti ilman turhaa byrokratiaa.”
"Aito kiinnostus asioiden ratkaisemiseen ja hyvä näkemys niiden eteenpäin viennistä."
Asiakastyytyväisyys korkealla tasolla vuodesta toiseen – miksi?
Asiakaskokemus on yksi Enfon strategisista onnistumistekijöistä ja seuraamme sitä useilla mittareilla loppukäyttäjätasolta tietohallintopäättäjiin saakka. Teemaa pidetään säännöllisesti esillä koko henkilöstölle eri näkökulmista ja hyvän asiakaskokemuksen tuottaminen on liitetty myös palkitsemisjärjestelmäämme. Tuotamme asiakkaillemme jatkuvia palveluita, ja tehtävämme on lunastaa palvelulupauksemme joka päivä, jotta asiakkaamme on helppo valita meidät kumppanikseen myös huomenna.
Palvelulupauksessamme tuodaan esiin haluttujen tulosten saavuttaminen sekä ihmiset, joiden kanssa aidosti haluaa työskennellä. Palveluliiketoiminnalle ominaiseen tapaan asiakaskokemus syntyy yhdessä asiakkaidemme kanssa arjen IT-asioissa ja kehitykseen liittyvissä dialogeissa. Sujuva yhteistyö on yksinkertaisesti mukavampaa niin meille kuin asiakkaillemme ja tiedän, että hyvät tulokset siivittävät työntekijöitämme onnistumaan yhä uudelleen. Asiakkaiden saama kokemus vaikuttaa myös enfolaisten työpäiväkokemukseen ja tätä kautta työhyvinvointiin, jonka ylläpitäminen on osa sosiaalista vastuullisuuttamme ja tärkeä tavoitteemme.
Mitä teemme kehittyäksemme edelleen?
Vaikka kyselystä saadut tulokset ovat erinomaisia, otamme sekä positiivisen että kriittisen palautteen vastaan avoimella asenteella. Tartumme teemoihin, joista saamme kehittävää palautetta, ja palaute vaikuttaa kehitystyössämme tehtäviin valintoihin ja painotuksiin.
Kyselyn perusteella asiakkaamme pitävät tärkeänä proaktiivista yhteistyötä kehittämisen äärellä. Sen pohjana on asiantuntijuus, jonka avulla tuotamme arvon asiakkaillemme ja olemme sitoutuneet pitämään teknologisen osaamisemme huipputasolla. Perustietotekniikan palveluiden osalta on tunnistettavissa myös selkeä odotus palvelupyyntöjen sujuvasta läpimenosta ja seuraamme sitä moniulotteisesti. Yhdessä asiakkaiden kanssa tuotetaan myös paljon palveluun liittyvää tietoa, ja tiedonhallinta on yksi teemoista, jonka äärellä haemme mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseen entistä paremmaksi.
Uskomme, että kehittämällä niitä asioita, jotka ovat asiakkaillemme merkityksellisiä, saamme myös asiakkaidemme tuloksista entistä parempia. Haluan lämpimästi kiittää jokaista kyselyyn vastannutta meille arvokkaasta palautteesta; tästä on hyvä jatkaa uusia yhteisiä tuloksia kohti.
Sanna Mari Alppivuori on Enfon viestinnästä markkinoinnista, asiakaskokemuksesta ja vastuullisuudesta vastaava SVP. Hänellä on vuosikymmenien kokemus IT-alan myynnin ja asiakaskokemuksen johtamisesta, vahva viestintäosaaminen sekä monipuolinen markkinointiyhteistyön tausta.